Initiatiefgroep bushaltes Langbroekdreef

Op 19 maart 2024 gaf de gemeente vergunning af voor het kappen van 14 bomen langs de Langbroekdreef, aan de rand van de wijk Nellestein. Uit de opgevraagde stukken bleek dat deze gezonde bomen moeten wijken voor het aanleggen van 2 bushaltes voor een nieuwe HOV snelbus tussen IJburg en Bijlmer Arena. Dit, terwijl daar pal om de hoek een goed, veilig, ruim en bruikbaar busstation (Gaasperplas) ligt. Waarom dan toch nieuwe haltes?

Hoorzitting

 
Op 15 mei 2024 vond de digitale hoorzitting plaats naar aanleiding van de 32 bezwaren tegen de vergunning voor het kappen van 14 bomen voor de aanleg van twee bushaltes voor een nieuwe snelbus tussen IJburg en Bijlmer Arena aan de Langbroekdreef. De bezwaren richtten zich voornamelijk op de volgende punten: 
 
  • Deze bus ook op het bestaande busstation Gaasperplas kan stoppen (heeft veel voordelen)
  • De Langbroekdreef een zeer drukke weg is geworden en bushaltes daar levensgevaarlijk zijn
  • Tijdverschil voor de bus is 30 seconden als er op het busstation gestopt zou worden (enige argument om dat niet te doen voor de initiatiefnemers en uitvoerders). Bezwaarmakers vinden dit geen steekhoudend argument
  • Er zijn al meer dan genoeg bomen aan de Langbroekdreef en in Nellestein gekapt de afgelopen 10 jaar i.v.m. ondertunneling A9, aanpassing kruisingen e.d.
  • Sindsdien en door de drukke Langbroekdreef ervaren bewoners overlast door luchtkwaliteit, stank en lawaai
  • 8 van de 14 bomen zijn bomen die vanwege eerdere bomenkap zijn herplant als compensatie
  • De onderliggende rapporten om toestemming voor kap te geven rammelen, zijn onvolledig en Flora- en Faunaonderzoek is uitsluitend op een moment in januari 2023 verricht
  • De locatie voor de beoogde bushaltes ligt binnen de Hoofdbomen structuur, natuurbelang wordt genegeerd
  • Het bestaande busstation biedt veel voordelen aan de in-, over- en uitstappende passagiers
  • Bewoners en AGG zijn nooit betrokken bij deze plannen en nooit geïnformeerd hierover. 

Verkeersbesluit

Omdat bleek dat er geen verkeersbesluit ten grondslag ligt aan deze kapvergunning en plannen voor de twee bushaltes, is door de ambtenaren aangegeven dat deze zo snel mogelijk geregeld gaat worden. Omdat er voorheen geen participatie heeft plaatsgevonden zal dit keer, op aanraden van de hoorcommissie, de buurt wel worden geïnformeerd. Er zal een bijeenkomst worden georganiseerd. Wel werd aangegeven dat hierbij geen inspraak mogelijk is.

Afsluiting hoorzitting

De voorzitter gaf aan dat de commissie over een paar weken het advies zal schrijven. Ondanks dat er vanuit de gemeente veel haast wordt gemaakt, omdat er geen bomen mogen worden gekapt voordat er een uitspraak is gedaan, doen ze dit zo snel mogelijk. Er zal eerst worden beoordeeld welke bezwaarmakers als ‘ontvankelijk’ worden beoordeeld, dus wiens bezwaar meetelt bij de beoordeling.

Het verzet


Bewoners van Nellestein (en de BVN* + de AGG**) verzetten zich tegen het kappen van deze bomen en tegen de komst van die 2 bushaltes. 

Bericht vanuit de initiatiefgroep

Nieuwe haltes zijn niet alleen onnodig, maar de verkeerssituatie zou
levensgevaarlijk worden. Sinds de ondertunneling van de A9 is de Langbroekdreef een zeer drukke en vaak onveilige weg geworden, vol vrachtverkeer en ander gemotoriseerd verkeer, er wordt te hard gereden en de locatie van de beoogde haltes is voor het verkeer onoverzichtelijk. Wij voorzien ongelukken. Bovendien creëren deze nieuwe haltes allerlei ongemak voor de in- en uitstappende passagiers. Het lijkt erop dat dit
plan aan de tekentafel is bedacht, zonder de situatie ter plekke echt te kennen. Het ‘voordeel’ (30 seconden) weegt niet op tegen de vele nadelen.

Lees hier het volledige persbericht

Translate »